Tweedehands te koop

Nu de leasecontracten van de pioniers van elektrisch rijden verlopen zijn en ze voor hun goede daden beloond worden met nieuwe auto’s met 40 kWu-accu’s en autonome features, zijn er voor de minderbedeelden onder ons tweedehands elektrische auto’s te koop. De komende weken onderzoekt Rutger waar je op moet letten als je zo’n tweedehands elektrische auto wilt aanschaffen. Vandaag: wat staat er te koop?

Wie een luxe diesel-stationwagon zoekt, kan zijn borst nat maken, want er zijn tientallen opties. Wie een tweedehands elektrische auto zoekt, heeft weinig keuzestress, want praktisch elk model heeft zijn eigen niche.

Klein en betaalbaar: Renault Zoe

De Renault Zoe is tweedehands goed te krijgen. Vanaf ongeveer €10.000, en voor €12.500 kun je te kust en te keur gaan. Maar niet te vroeg juichen, want je bent dan eigenaar van een auto zonder accu. Die zit er wel in, maar je huurt hem van Renault en dat is niet per se goedkoop. Rijd je minder dan 7500 km per jaar, dan kost het nog €59 per maand. Als je jezelf rijk wilt rekenen, streep je dat weg tegen de wegenbelasting die je niet hoeft te betalen, maar dat hoeft op bijvoorbeeld een Nissan Leaf ook niet.

Groot voordeel is dat je geen persoonlijk risico loopt voor het minder worden van de accu. Als die minder dan 75 procent van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft, wordt hij gerepareerd of vervangen. In de praktijk blijken de accu’s van de Zoe zich echter heel goed te houden. Je betaalt dus -zeker bij een model met weinig kilometers – een serieuze premie voor een heel klein risico. Voordeel van de Renault Zoe is dat hij er goed uitziet, lekker rijdt en bijna alleen in de luxe Zen- en Intens-versies verkocht wordt (de kale Life-versie moet je mijden).

Miniatuurvoorbeeld

Op dit moment worden Zoe’s zelfs geïmporteerd naar Nederland omdat veel zzp’ers en bedrijven het een interessante aankoop vinden: BTW terugvragen voor maar 4% bijtelling. Het bereik van de Zoe met de kleine accu (de 40 kWu is tweedehands nog bijna niet te vinden) is bij stadsgebruik zo’n 150 km.

De Fiat 500E is ook een betaalbare kleine elektrische auto die veel geïmporteerd wordt in Nederland. Hij is hier officieel niet te koop en dus rijd je er op eigen risico mee, want garantie is er niet en Nederlandse Fiat garages hebben geen instructie gekregen over onderhoud.

De Volkswagen E-Up! is ook een betaalbare kleine elektrische stadsauto, maar met een 18.7 kWu accu is de E-Up! echt een stadsauto pur sang. De officiele actieradius is 105 kilometer. Op de snelweg zal dat ongeveer 60 zijn.

Luxe stadsauto: BMW i3

De BMW i3 is ook al een paar jaar op de markt en is nu tweedehands verkrijgbaar vanaf ongeveer €20.000. Daarvoor heb je een bijzonder vormgegeven van carbon gemaakte BMW met achterdeuren die de ‘verkeerde’ kant opengaan en een interieur zoals je dat nergens ziet.

Nadeel van de i3 is dat de optielijst bijzonder uitgebreid was en tweedehands auto’s dan ook moeilijk met elkaar te vergelijken zijn, omdat de opties de nieuwprijzen flink uit elkaar laten lopen. Pro-navigatie is een optie om naar te zoeken, zodat het middelste scherm wat beter af te lezen is. Je betaalt bij de i3 voor het luxe interieur, de opties, het carbon kuipje waar je in zit en het logo op de neus, niet voor het formaat van de accu. De tweedehands instappers hebben allemaal de kleine 19 kWu-accu. Verwacht ongeveer 100 kilometer te kunnen rijden zonder te veel snelwegkilometers.

Golf-concurrent: Nissan Leaf

Voor de €10.000 waar je een Zoe zonder accu voor kunt kopen, schaf je ook een wat oudere Leaf aan inclusief accu. De pionier van het elektrisch rijden in Nederland kwam in 2011 al op de markt en dus zijn er talloze opties tussen €10.000 voor een basismodel uit 2011 met tegen de 100.000 kilometer en €28.000 voor een 30 kWu-variant van vorig jaar die nog als nieuw is.

Als je daar naar kijkt als zzp’er is de nieuwe ook het overwegen waard. Want de MIA (milieu-investeringsaftrek) geldt alleen voor nieuwe auto’s en kan je zo €4500 netto schelen. Het vorige model is niet de knapste, waarbij de kleur ook nog eens een groot verschil maakt. Persoonlijk vind ik een witte een prettige ‘stormtrooper‘-uitstraling hebben, terwijl de blauw metallic variant een eco-truttigheid heeft die niet te verbloemen is. Het schijnt dat de accu’s in de auto’s vanaf 2013 beter zijn, maar dat is een apocrief verhaal dat ik niet kan checken.

Wel is er een groot verschil tussen de 24 kWu Leafs en de 30 kWu. De laatste voelen veel meer als volwassen elektrische auto’s dan de eerste, gezien de range rond de 200 kilometer uitkomt. De Tekna is het meest luxe model, de lol begint bij de Acenta daar vlak onder. Op het dashboard kun je zien hoe de gezondheid van het accupack is door het aantal witte streepjes dat nog brandt. De Nissan-dealer kan een oppervlakkige check doen, maar leden van de Nissan Electric Club kunnen je nog meer info geven over de gezondheid van de batterij door hem via een appje op de OBD-poort uit te lezen.