Onderhoud & reparatie

Elektrische auto repareren duurder, maar verzekeren valt wel mee

Een Tesla in de garage. Beeld © ANP

Wie schade of panne heeft met een elektrische auto, is meer geld kwijt bij een garage. Toch kost een verzekering van een kleine- of middenklasse elektrische auto nauwelijks meer dan die van een auto op benzine. Al zal dat in de toekomst wellicht veranderen.

Iedereen die elektrisch rijdt zal het beamen. De aanschaf is duur, maar daarna kan het geld besparen beginnen. Je hoeft nooit meer te zoeken naar een goedkope benzinepomp. Ook qua onderhoud valt het allemaal mee. Aangezien er nauwelijks bewegende onderdelen in een elektrische auto zitten, er is minder regulier onderhoud nodig.

Dure bumper

Totdat je auto begint te sputteren als je net zo lekker over de A2 van Amsterdam naar Utrecht scheurt. Of nog erger: dat er iemand je achterbumper aan gort rijdt bij het stoplicht. Dan kan het een duur grapje zijn.

Als voorbeeld neemt Tom Huyskens, woordvoerder bij Bovag, de Tesla. “Dat ding zit vol met technologie en snufjes. Als de bumper of wat dan ook stuk gaat, dan moeten er tientallen kabeltjes los. Je moet weten waar die kabeltjes daarna weer horen.” Het vereist specialistische kennis en het is arbeidsintensief, en dus duur.

Monteur met verstand van zaken

Een gewone monteur mag ook niet zo maar aan een elektrische auto sleutelen, waarschuwt Huyskens. “Je moet aan bepaalde procedures voldoen, omdat op bepaalde onderdelen hoge spanning staat. Daar zijn certificaten voor nodig.”

Teslabaas Elon Musk heeft het liefst dat iedere Teslarijder zijn auto voor onderhoud en herstel naar de merkdealer brengt. Dat is natuurlijk ieders goed recht, maar de EU heeft afgedwongen dat dat nooit een verplichting mag zijn. “Niet alleen merkgebonden dealers, maar ook universele garages, moeten toegang krijgen tot technische informatie van fabrikanten.”

Opleidingen op de schop

Auto’s veranderen, dus ook het werk van automonteur verandert. Hier is een grote rol weggelegd voor opleidingen. “We zijn er een aantal jaar geleden mee begonnen”, vertelt John Kerstens, afdelingsmanager motorvoertuigentechniek van ROC West-Brabant. “Elektro heeft een prominente rol gekregen in het onderwijs op het mbo. Hoge voltages vereist specialisme.”

Computers en software zullen steeds meer de plek innemen van smeerolie en steeksleutels. “Daardoor kiest er ook een ander publiek voor de opleiding autotechniek. Het wordt nu ook vaker gekozen door meisjes.” Hij geeft toe dat de tijd van ronkende motoren en de geur van uitlaat op termijn voorbij is. “We hebben nog geen beeld hoe hard het terugloopt.”

Moeten de leerlingen zich zorgen maken dat er straks minder werk is, omdat elektrische auto’s minder vaak voor onderhoud naar de garage hoeven? Nee, denkt Kerstens. “Repareren is complexer en duurt langer. Er komt iets voor terug.”

Er is nog een reden dat reparaties voor elektrische auto’s duurder zijn. Er zijn namelijk zelden goedkopere imitatieonderdelen verkrijgbaar. “Voor een gewoon Golfje zijn van andere fabrikanten onderdelen te krijgen die passen.” Ook wisselen merken onderling onderdelen uit, wat de prijs drukt. “Onderdelen voor een Golf passen vaak ook op een Seat Leon, een Audi A3 en een Skoda Octavia.”

sponsored
Jouw impact is groter dan je denkt
Om acht uur ’s avonds nog even snel een mailtje naar je medewerker. Moet kunnen toch? Maar vindt hij of zij dat ook? Uit onderzoek in opdracht van Zilveren Kruis blijkt dat leidinggevenden een grote impact hebben op het privéleven van hun medewerkers. Ben jij je hier voldoende van bewust?

Verzekeren

Je zou dan denken: duurdere reparaties, duurdere verzekering. Toch is dat niet zo. Vergelijkingssite Independer zocht voor RTL Z uit wat een all-risk verzekering nou kost voor verschillende soorten auto’s.

Opvallend: een verzekering voor een  plug-in hybride Volkswagen Golf kost per maand minder dan een Golfje op benzine of diesel. Dat geldt ook voor een Toyota Prius (plug-in hybride) en een Nissan Leaf (volledig elektrisch).

Kijken we naar de kleinere auto’s, dan zijn de verschillen vrij klein. Het verzekeren van Volkswagen Up op benzine kost een paar euro per maand minder dan een verzekering voor een elektrische Up.

Verzekeringen worden duurder

“Dat de auto van binnen elektrisch is, doet niet veel af aan de premie”, vertelt Suzan Samson van Independer. Wel is het mogelijk dat de komende jaren de premies zullen stijgen, als er meer en oudere elektrische auto’s rondrijden. “Als de schadelast in de toekomst toeneemt, zullen de premies gaan stijgen en daarmee ook verder uiteen gaan lopen. ”

Pas bij de dure auto’s worden de verschillen groot. Is het verschil bij een Volvo V90 nog gering met zo’n 12 euro per maand. Het verzekeren van een Tesla Model S loopt onevenredig flink in de boeken. Dat komt omdat deze auto gewoonweg duur is. En bij een hoge cataloguswaarde hoort een hoge verzekeringspremie, legt Huyskens uit.

Wat ook meespeelt bij auto’s als de Tesla Model S, is dat verzekeraars nog geen historische schadecijfers hebben. Het is immers een relatief nieuw automerk. Daarom is het lastig om het werkelijk schaderisico te kunnen inschatten. Vaak zullen ze daarom aan de veilige kant gaan zitten wat betreft premie-inschatting.

295 totaal aantal vertoningen, 1 aantal vertoningen vandaag