Koop of (Privé)Lease?

Elektrische auto leasen is goedkoper dan kopen

Nieuwe Nissan LEAF

Je moet geen elektrische auto’s kopen. Je moet ze leasen.

Dus je wil een manier om uitstootloos auto te rijden? Dan biedt elektrisch rijden momenteel de beste uitkomst. Onze hele infrastructuur is er al op aangepast en elektrische auto’s worden steeds gewoner, bereikbaarder en het assortiment wordt steeds uitgebreider. Ook zijn de wetten omtrent belastingen van de momenteel nog zeer voordelig. (Plug-in) Hybrides en spaardiesels worden weer duurder in de lease en behalve de nu in opmars komende waterstof is er geen alternatieve ‘zero-emission’ aandrijving. Je zou bijna zeggen: alle reden voor een Volkswagen elektrische auto. Koop dan!!

Nou, je moet wel uitkijken, zegt leasescanner.nl. Je kunt verschillende elektrische auto’s namelijk ook privéleasen en dit blijkt een stuk goedkoper. De leasevergelijker rekende met de Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf en de VW e-Golf. Reken je de koopprijs + maandelijkse kosten van een gekochte elektrische auto om naar een maandbedrag, dan kom je op een hoger bedrag uit dan de leasemaatschappijen voor de auto vragen.

Gemiddeld scheelt het zo’n 8 procent per maand. Bij de e-Golf betaal je namelijk gemiddeld 548 euro leasekosten tegenover de 572 euro die het maandelijks kost bij aanschaf van de auto. Dat is een verschil van 4,3 procent. De Hyundai laat een veel groter verschil zien: 466 euro lease tegenover 531 euro aankoop. Een verschil van 12,2 procent. Op korte termijn een leuke rekensom, op lange termijn (er wordt gerekend met een looptijd van 48 maanden) een verschil van 3.120 euro. Dat is een speciale Rover 200 mét wisselgeld.

Verder constateert men een fors hoger bedrag voor elektrische auto’s dan normale auto’s. Bijna 500 euro per maand voor een e-Golf is net geen 200 euro meer dan een gewone TSI. Op zich een open deur, maar het bewijst dat elektrisch rijden toch nog niet volledig ingeburgerd is. Mocht je dus overwegen om een stap in de toekomst te doen, dan is leasen per saldo voordeliger. Of is het verschil te klein en is dit een gevalletje ‘Wij van WC-Eend?

Privé lease:

Elektrische auto’s hebben volgens velen de toekomst. Rijden op stroom is niet alleen beter voor moeder aarde, maar ook voor de portemonnee. Bestuurders van ‘full electric cars’ kunnen flink besparen op brandstofkosten. Het aantal elektrische bolides op de weg groeit snel. Met name onder zakelijke leaserijders is dit type auto populair. Dat heeft te maken met de lage bijtelling, hierdoor worden modellen als de Leaf en de i3 een stuk toegankelijker.

Naast de duidelijke financiële voordelen en het milieuvriendelijke karakter kent elektrisch rijden nog meer voordelen. De auto’s zijn erg stil en trekken onwaarschijnlijk snel op. Rap manoeuveren in de stad of op de snelweg wordt hierdoor kinderspel. Bovendien zijn elektrische auto’s voorzien van de nieuwste snufjes en hierdoor enorm luxe en comfortabel.

Zijn er ook nadelen?
Helaas wel, het grootste beklag komt uit de hoek van de lange afstand-rijders. Op dit moment is de actieradius van elektrische auto’s nog steeds vrij beperkt. Bij de meeste modellen kan je, met een volle accu, tussen de 300 en 500 kilometer rijden. Daarna moet je weer op zoek naar een laadpunt.
Autofabrikanten hebben wel flink ingezet op het optimaliseren van het bereik. In de nabije toekomst kan je met een elektrische auto zeer waarschijnlijk een stuk verder rijden ‘op één tank’.

Een ander nadeel is de aankoopwaarde van elektrische auto’s. Je kan je voorstellen dat kosten van ontwikkeling altijd op een bepaalde manier worden doorberekend richting klanten. Hierdoor zijn deze zuinige bolides flink aan de prijs. Ook het leasen van een elektrische auto is zeker niet goedkoop. Kiezen voor een langere looptijd kan wel weer voordelig uitpakken omdat je de tijd hebt om de hogere maandlasten te compenseren met besparing op brandstofkosten.

Elektrisch of hybride?
Ook als privé leaser heb je de keuze tussen een volledige elektrische auto of een hybride model. Een elektrische auto heeft voor de hand liggende voordelen: rijden is voordelig en beter voor het milieu. Hybride auto’s hebben naast een elektrische motor ook een ondersteunende benzinemotor. Het grote voordeel hiervan is dat je altijd ‘normaal’ kan tanken. Een hybrid is iets minder milieuvriendelijk maar de actieradius neemt aanzienlijk toe.

Over het aanbod
De keuze is niet enorm maar wel groeiende. Een elektrische auto leasen kan inmiddels bij de meeste leasemaatschappijen. Ook valt er al één en ander te vergelijken en daar helpen wij bij. Een greep uit het huidige aanbod.

  • De BMW i3: deze auto is ruim drie jaar geleden geïntroduceerd. BMW is een ware voorloper als het gaat om elektrisch rijden. Inmiddels is de i3 niet alleen meer bedoeld voor de pioniers op dit gebied. De auto is reeds doorontwikkeld en een veilige keuze. Je rijdt als private leaser in een i3 vanaf €499 per maand!
  • Nissan Leaf: eerlijk is eerlijk, de eerste versie van de Leaf was niet bepaald een beauty. Het was meer ‘vorm volgt functie’. De vernieuwde Leaf ziet er een stuk strakker en stoerder uit. Bovendien rijd je met een volle accu ruim 380 kilometer achtereen. Deze Nissan wordt reeds aangeboden bij drie grote leasemaatschappijen, door even te vergelijken kan je flink wat geld besparen!
  • Renault Zoë: dit is de meest voordelige full-electric leaseauto van dit moment. Je rijdt al in de Zoë vanaf €412 per maand, via ANWB. Ook is er een iets luxere variant beschikbaar. Lease deze bij Mijndomeinauto vanaf €477 per maand.

467 totaal aantal vertoningen, 1 aantal vertoningen vandaag